9 tips om meer uit jouw Matterport virtuele showroom te halen

Proficiat ! Je heb reeds een Matterport virtuele showroom of je bent van plan dit te gaan doen op korte termijn. Maar wat kan je daarmee nu gaan doen eens die showroom virtueel beschikbaar staat ?

Hieronder geven we alvast 9 tips mee hoe jij op diverse manieren kunt gaan gebruik maken van jouw virtuele showroom en er meerwaarde kan uithalen.

Mijn Matterport virtuele showroom staat online. Wat nu ?

1. Uitbreiden en verrijken met infopunten

Je kan er voor kiezen om jouw virtuele showroom ook te verrijken met zogenaamde infopunten. Dit zijn interactieve punten die je kan gaan aanklikken in de 360 graden beelden waarna een pop-up verschijnt met extra informatie. Deze pop-up kan verschillende inhoud bevatten zoals een foto, video, link naar website enz.

Op deze manier kan je de bezoeker meer informatie verschaffen over de producten die zichtbaar zijn in jouw showroom. Daarnaast kan je ook eenvoudig gaan doorlinken naar jouw website of webshop met meer uitgebreide informatie.

2. Integreren in bestaande website pagina’s

Jouw Matterport virtuele showroom staat steeds extern gehost. Maar dat wil niet zeggen dat die niet zichtbaar kan zijn op uw eigen website.  Virtuele tours hebben de vorm van een mini website. Daardoor kunnen zij steeds geïntegreerd worden in bestaande website pagina’s en lijkt het voor de bezoeker alsof zij een integraal deel zijn van de originele website die wordt bezocht.

3. Delen op social media

Vanzelfsprekend wil je jouw doelpubliek laten meegenieten van wat jouw zaak te bieden heeft. Omdat de Matterport virtuele showroom eigenlijk maar een mini website is, kan dat bijgevolg zeer eenvoudig door de link hiervan te delen op diverse social media kanalen. Werd jouw virtuele showroom geïntegreerd in de eigen website ? Dan is het nog eenvoudiger en deel je gewoon de link naar jouw website pagina waar deze te vinden is.

4. Virtueel doorlopen op PC/Mac, Tablet en smartphones

Jouw virtuele showroom heeft de vorm van een mini website, dat wist je natuurlijk al. Maar dit betekent dat je deze heel eenvoudig kan gaan bekijken en virtueel verkennen vanop verschillende soorten toestellen. Een klassieke PC of Mac hebben misschien de voorkeur vanwege het grotere scherm, maar ben je misschien op verplaatsing en beschik je uitsluitend over tablet of smartphone, dan hoeft dit geen probleem te zijn: ook dit soort toestellen ondersteunen jouw virtuele showroom.

Wil je het echt groots ? Koppel dan een grote smart TV aan jouw laptop of desktop pc en laat anderen meegenieten van jouw showcase. Ideaal voor tijdens beurzen, evenementen of presentaties !

5. Virtueel doorlopen met VR bril

Heb je er al eens gedacht om jouw virtuele creatie te tonen met behulp van een virtual reality bril ? Deze manier van tonen dompelt de kijker te midden van de omgeving en geeft hem/haar de sensatie van live aanwezig te zijn. Het gebruik van de VR bril zorgt immers voor een extra dimensie, nl 3D dieptezicht, zodat het bijna lijkt alsof je de dingen kunt gaan aanraken.

Vertegenwoordigers op de baan zullen hier steevast interesse mee kunnen opwekken bij prospecten wanneer je hen virtueel teleporteert naar jouw showroom !  Ook beurs standhouders kunnen hier steevast meer bezoekers en geïnteresseerden mee aantrekken.

6. Guided Tour

De guided tour is het automatisch doorlopen van de virtuele omgeving. Daarbij kan het geheel zo geconfigureerd worden dat de beelden en overgangen elkaar in een logische volgorde opvolgen. Op deze manier krijg je het effect van een video die afspeelt. Dergelijke opstelling kan interessant voor op beurzen of presentaties. Ten allen tijde kan je bovendien switchen tussen het automatisch presenteren of het manueel doorlopen van de tour.
Hieronder kan je alvast een mooi voorbeeld bekijken. Zodra je de tour hebt gestart, klik dan linksonder op het Play icoon om het automatisch afspelen te starten.

7. Gewone foto’s uitknippen

Jouw virtuele showroom is gebaseerd op 360 graden beelden. Dit betekent dat waar je ook kijkt, als bezoeker zal je steeds een welbepaalde richting gaan uitkijken. Het beeld dat je dan gaat zien op het scherm kan eenvoudigweg worden “uitgeknipt” tot een gewone normale foto.  Heb je toevallig een welbepaalde plaats en kijkrichting in de virtuele showroom ontdekt die er best wel leuk uitziet als gewone foto, dan kunnen wij daar een gewone foto van gaan afleiden en bezorgen.  Zo dient jouw virtuele showroom bijgevolg ook als een bron om extra foto’s uit af te leiden.
Hieronder alvast enkele voorbeeld foto’s die werden afgeleid uit de werkelijke tours.

virtuele showroom Alex Moeys

virtuele showroom Alex Moeys

virtuele showroom FDK

virtuele showroom FDK

8. Beursstanden

Niet alleen kan je jouw virtuele showroom uitgebreid presenteren op presentaties of technische beurzen. Ook jouw beursstand zelf kan gevirtualiseerd worden, zodat bezoekers achteraf nog eens een kijkje kunnen gaan nemen. Ideaal voor hen die niet in de gelegenheid waren om langs te komen.Bekijk hieronder alvast de virtuele beursstand van Harol, tijdens de beurs Polyclose 2022.

9. Analytics

Net zoals je bezoekersstatistieken van websites kunt evalueren, kan je dit ook doen met de virtuele showroom. Zo kan je bijvoorbeeld bekijken hoeveel keer jouw virtuele showroom reeds werd bekeken of hoeveel unieke bezoekers er reeds zijn langsgeweest. Indien je reeds gebruik maakt van Google Analytics 4, is ook een integratie hiermee een mogelijke optie om te overwegen.
Belangrijk om weten: een aantal van de integratie of analytics mogelijkheden vereisen een koppeling met een (betalende) 3e partij oplossing. Bekijk daarom eerst goed aan welke gegevens je behoefte hebt, wij kunnen jou daarna advies geven over de bestaande mogelijkheden.

 

Meer weten over onze Matterport virtuele showroom oplossingen ?

Lees er hier meer over !

Comments are closed.