Employer branding met virtuele rondleidingen en 360° video’s

Wat is employer branding ?

Employer branding is het proces waarbij je het imago van uw bedrijf opbouwt en overbrengt naar uw huidige en toekomstige werknemers.

 

Waarom is dit zo belangrijk voor jouw bedrijf ?

Een goede employer branding zal ervoor zorgen dat jouw bedrijf getalenteerde werkkrachten zal aantrekken. Anderzijds zullen de reeds aanwezige talenten het bedrijf daarom niet snel verlaten. Kortom, een sterke uitstraling naar buiten toe kan dan ook het verschil maken met uw concurrenten.
In onze steeds maar veranderende werkomgevingen is het dan ook belangrijk hier als bedrijf voldoende aandacht aan te besteden.

 

Op zoek naar transparantheid

Bedrijven die actief inzetten op employer branding besteden vandaag wellicht al veel aandacht aan zaken zoals een professionele website, aanwezigheid op social media en noem maar op. Potentiële nieuwe werknemers zullen deze kanalen dan ook snel aanwenden om te proberen een beeld te krijgen van waar dit bedrijf voor staat.

Met diverse technologie ter beschikking is het echter verbazingwekkend dat bedrijven vandaag de dag nog steeds vasthouden aan bepaalde rekruteringstools. Flyers & gadgets op job evenementen, social media posts, dure advertenties, een korte video enz. Stuk voor stuk proberen ze de boodschap van het bedrijf naar de potentiële kandidaat over te brengen. Daarbij biedt de ene tool al meer informatie aan dan de andere. Helaas hebben al deze tools één ding gemeen: ze zijn vaak oppervlakkig en bieden eigenlijk niet het antwoord waar een kandidaat écht naar op zoek is.

Want ondanks deze uitgebreide informatie die soms wordt verspreid, blijft die éne vraag dikwijls onbeantwoord. Namelijk, hoe zou het zijn om voor dit bedrijf te werken ? Volgens dit LinkedIn rapport zou dit zelfs het #1 obstakel zijn dat mensen bezighoudt bij het zoeken naar een nieuwe job.
Maar ook op langere termijn kan deze belangrijke vraag impact hebben. Want als je als bedrijf niet voldoet aan het beeld dat werknemers hadden toen je ze hebt aangeworven, zullen ze teleurgesteld geraken en mogelijks het bedrijf verlaten.
Reden te meer dus om als bedrijf te werken aan jouw transparantheid.

 

360° videos en virtuele rondleidingen als aanvullende tools

Bij het verbeteren van uw employer branding kan je natuurlijk gebruik maken van diverse middelen. Maar heb je al eens overwogen om gebruik te maken van 360 graden videos of virtuele rondleidingen ?

Beide tools bieden de mogelijkheid uw bedrijf virtueel open te stellen voor geïnteresseerden. Allebei spelen ze ook in op die belangrijke vraag die draait rond het willen ontdekken van de bedrijfscultuur. Daarbij hoort eveneens het willen weten hoe eventueel toekomstige werkplekken eruit zien. Zijn het mooie modern ingerichte kantoren of eerder saaie stoffige oude ruimtes ? Worden grote open ruimtes gebruikt of eerder traditionele meer afgesloten werkplekken ? Heerst er een gezonde drukte en bedrijvigheid of eerder een kille stilte ? Uiteraard speelt de context van een bepaalde job hier voor een groot stuk in mee.
Dit soort zaken zijn op het eerste zicht maar details van het grote geheel, maar desondanks kunnen ze meespelen wanneer een kandidaat beslist of een bepaald bedrijf voor hem of haar geschikt zal zijn of niet.
De eigen persoonlijkheid en voorkeuren zullen bovendien een invloed hebben op zijn of haar uiteindelijke beslissing.

 

Open bedrijvendag op virtuele wijze

Iedereen kent wel het principe van de open bedrijvendag. Bepaalde bedrijven zetten enkele dagen per jaar hun deuren open zodat geïnteresseerden eens een blik achter de schermen kunnen werpen. Dergelijke initiatieven zijn uitermate nuttig voor werkzoekenden want ze krijgen immers de gelegenheid om van dichtbij te zien hoe het er bij een potentiële werkgever aan toe gaat.
Er zijn echter ook nadelen aan verbonden: de beschikbare bezoektijd is zeer beperkt dus zullen kandidaten keuzes moeten maken tussen wie ze willen of kunnen bezoeken en wie niet. Mogelijks is het zelfs zo dat het aantal bezoekers beperkt is of dat een te grote populariteit en drukte een bezoek ontmoedigen.
Daardoor ontstaan er gemiste kansen, voor zowel potentiële werknemer als werkgever.

Een virtuele rondleiding of een 360 graden video kan dit probleem grotendeels opvangen. Je bent immers niet gebonden aan een bepaalde tijd of plaats om een virtueel bezoek te brengen aan het bedrijf dat jou interesseert. Daarenboven kan de verstrekte informatie keer op keer herbekeken worden, dit in tegenstelling met een reëel bezoek waar de informatie beperkt is tot de duur van het bezoek.

 

Use case: PSA Antwerp

Bedrijven zijn uiteraard geen openbare plaatsen. Je kan er niet zomaar binnen en buiten lopen om eens te kijken hoe het daar loopt. Maar net deze barrière maakt het zo moeilijk om een juiste match te vinden tussen werknemer en werkgever. En hoe groter het bedrijf, hoe moeilijker dit aspect dreigt te worden.

Havenbedrijf PSA Antwerp had dit goed begrepen en besloot er iets aan te doen. Door gebruik te maken van een 360 graden video op VR headsets, werden bezoekers op Vlaamse jobbeurzen virtueel geteleporteerd naar de containerterminals van de haven van Antwerpen.
Bekijk dit krachtige voorbeeld alvast hier: een blik achter de schermen van containerterminal PSA Antwerp

 

360 graden tools toepassen

Afhankelijk van de context zal een 360 graden video soms beter op zijn plaats zijn dan een virtuele rondleiding of omgekeerd. Daarom is het belangrijk goed het onderscheid tussen beiden te maken en te begrijpen in welke situaties je ze best toepast.

Hieronder geven we alvast enkele kenmerken van de 360 graden tools die je kan toepassen.

Virtuele rondleidingen
Niet-lineair: de kijker bepaalt welke richting hij virtueel ontdekt
Zeer interactief: aanvullende informatie in de vorm van foto’s, video’s, PDF’s, website links etc.
Relatief statisch: bewegende aspecten in een bedrijfsproces worden niet weergegeven
Geschikt om kantoren, inrichtingen en werkplekken virtueel te tonen
Kan gebruikt worden om zowel weinig als vele plaatsen te visualiseren

Voorbeeld: virtuele rondleiding van een kantoorgebouw

360 graden videos
Linear en beperkt interactief: als kijker volg je het verhaal; interactie is beperkt tot rondkijken.
Geschikt om een verhaal te vertellen met beeld & geluid, bv. een werknemer die aan het woord komt
Geschikt om bewegende bedrijfsprocessen weer te geven.
Getrouwe weergave van de dagdagelijkse dynamiek van mensen en interacties
Vergelijkbaar met gewone bedrijfsfilm, maar met 100% transparantie: geen fancy en soms veel verbloemende videoshots maar een pure eerlijke weergave van de werkelijkheid: what you see is what you get, 360° rond.
Doorgaans minder geschikt om vele plaatsen te visualiseren gezien de duur van een video beperkt is.

Voorbeeld: een blik achter de schermen van een groot constructieproject

 

Conclusie

Zet jouw bedrijf virtueel open en gun potentiële toptalenten een blik achter de schermen. Want op deze manier help je hen alvast om die ene belangrijke vraag te beantwoorden… Hoe zou het zijn om voor dit bedrijf te werken ?

Comments are closed.